Grafisk valg: Tekst

Det er vigtigt at skabe et udseende, som passer til din profil, men udseendet er ikke alt. Du har kun 10-20 sec. til at fange din brugers opmærksomhed, hvis teksten virker uoverskueligt kan du allerede miste din kunde før, de er begyndt at læse! Ved at bruge de rigtige værktøjer og viden, kan en simpel ændring, som din skrifttype eller linjebredde være med til at forøg konverteringsraten.

Vælg den rigtige skrifttype

En god tommelfingerregel er, at din tekst længde ikke må være bredere end 50-60 tegn pr. linje. En lange linjebredde kan virker uoverskuelige og nedsætte læsehastigheden gevaldigt.

For korte linjebredde kan også virke negativt på brugeren, da langt de flest webshops og hjemmesider i dag er bygget responsiv til mobiltelefon og tablets, kan dette være nemt at overse. En måde at løse denne problemstilling på er ved at vælge en skrifttype, som har en ”condensed” udgave.

Valg af farve

Et andet område man heller ikke må overse er synlighed. En trist sandhed er, at synet bliver nedsat med alderen. Derfor skal man altid have sine brugeres aldersgruppe i tankerne, når valget af skrifttype skal træffes. Vælg derfor altid en tekstfarve og baggrund, som har stor kontrast i farverne.

Tekststørrelse

Alt efter skrifttypens egenskaber kan størrelsen varierer, men et godt udgangspunkt er et sted mellem 12-14 pixels for de fleste skrifttyper, kontrast er nøgleordet.
En korrekt kontrast og tekststørrelse er utroligt vigtigt ikke kun for bruger med nedsat syn, men også for de 8% af mænd med farveblindhed.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.