Grafisk valg: Tekst

Det er vigtigt at skabe et udseende, som passer til din profil, men udsende er ikke alt. Du han kun 10-20 sec. til at fange din brugers opmærksomhed, hvis tekst virker uoverskueligt kan du allerede miste din kunde før de er begyndt at læse! Ved at bruge de rigtige værktøjer og viden kan en simple ændring som din skrifttype eller linjebredde være med til at forøg konverteringsraten.

Vælg den rigtige skrifttype

En god tommelfingerregel er at din tekst lægte ikke må være breder end 50-60 tegn pr. linje.
En lange linjebredde kan virker uoverskuelige og nedsætte læse hastigheden gevaldigt.

Forkorte linjebredde kan virker ligeså negativet på brugeren, og da langt de flest webshops og hjemmesider i dag er bygget responsiv til mobiltelefon og tablets kan dette være nemt at overse. En måde at løse denne problemstilling på er ved at vælge en skrifttype, som har en ”condensed” udgave.

Valg af farve

Et andet område man heller ikke må overse er synlighed. En trist sandhed er at synet bliver nedsat med alderen. Derfor skal man altid have sine brugere aldersgruppe i tankerne når valget af skrifttype skal traffes. Vælg derfor altid en tekstfarve og baggrund, som har stor kontrast i farverne.

Tekststørrelse

Alt efter skrifttypens egenskaber kan størrelsen varier, men et godt udgangspunkt er et sted mellem 12-14 pixels for de fleste skrifttyper, kontrast er nøgleordet.
En korrekt kontrast og tekststørrelse er utroligt vigtigt ikke kun for bruger med nedsat syn, men også for de 8% af mænd med farveblindhed.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *